وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)

وبلاگ فرهنگي، علمی،ادبی، آموزشی (سرباز.ایرانشهر)
به اين وبلاگ خوش آمدید.
نويسندگان

ب) محبوبیت

علاوه بر مقبولیت، شخصیت معلم باید دوست داشتنی و دلنشین نیز باشد. توضیح این که ما به طور طبیعی دو موضع در برخورد با یک فرد در خود احساس می کنیم . یکی موضعی است که عقل ما در برابر او اتخاذ می کندو اگر در این ارزیابی نقص عمده ای تشخیص ندهد اورا می پذیرد( مقبولیت) و دیگری موضعی است که ما روحا در برابر وی می گیریم و یا ارضاء می شویم و قلبا اورا دوست می داریم یا اینکه نمی توانیم به راحتی با او رابطه قلبی بر قرار کنیم ( محبوبیت)

برخورداری از صفای نفس و پاکی از معایب مهم روحی سبب پیدایش نورانیتی در دل می شود که هر دل آماده ای آن را همراه با آثار و نتایج روحی و معنویش درک می کند و ارضاء می شود. کودکان نوجوانان و جوانان به علت برخورداری از فطرت خداداد قادرند امتیازات روحی معلمان خود را در این برخوردها قلبا تا حدی درک کنند و اجمالا به آن آگاهی یابند و از این رو اغلب در مدارس معلمان وارسته و برجسته بدون نیاز به تبلیغ دیگران در میان دانش آموزان محبوب و ممتاز می شوند. از جمله عوامل ایجاد محبوبیت می توان به نقش «وارستگی از خودخواهی» در راس همه اشاره کرد. پاکی از این رذیلت اخلاقی عوامل ناپسند دیگر را از شخصیت معلم می زداید و به جای آنها عوامل تعیین کننده ای همچون صداقت محبت و صمیمیت را جایگزین می کند. صداقت به این معناست که دوگانگی ،تصنع، کم میلی و کم حالی در حرکات و رفتار او نمی باشد. و محبت بدان معناست که قلبش، دانش آموز خود را همچون فرزند، بی توقع و انتظار دوست می دارد و دلسوزی مهر و عطوفت در وجود او موج می زند. وقتی ما به همچون یک فرزند علاقه مند باشیم از خطاهای او دلگیر نمی شویم و از خدمت به او نیز در حد توانایی فروگذار نمی کنیم. زمانی که به او می رسیم از یاد می بریم که در خارج کلاس چه گرفتاریها مشکلات و ناراحتیها ما را رنج می دهد و تنها آن فرزند مطرح می شود.هنگام ورود به کلاس هر چه در بیرون ذهن و دل را مشغول داشته است کنار زده شده ترک می گردد. این محبت مشکلترین کارهای معلمی را سهل می سازد و خستگیهای این کار را لذت بخش و شیرین می کند و بالاخره صمیمیت به این معناست که از لحظه ی ورود یه کلاس تا آخرین لحظه و هر روز تا پایان سال همیشه در کار معلمی خود جدی، علاقه مند و استوار است و بی تزلزل کار خود را انجام می دهد عاشق و دوستدار سعادت دیگران و بویژه دانش آموز خود می باشد و سعادت خود را در سعادت آنها می داند.

معلم و مربی که از توجه آمیخته به مهر و ارادت دانش آموزان بهره مند است باید با پرورش قوه عقل و تشخیص از یک سو و تقویت حرّیت و آزادگی از سوی دیگر، پایه های استقلال شخصیت را در آنها پی ریزی کند و نباید این علاقه و وابستگی بین معلم و شاگرد به مرحله ی افراطی برسد و به استقلال فکری و شخصیتی دانش آموز ضربه بزند.

ج) موفقیت

علاوه بر دو شرط یاد شده باید این شرط نیز در معلم وجود داشته باشد یعنی این که معلم نخست ـ با قوانین حاکم بر روح دانش آموز خود که موضوع مباحث روان شناسی است آگاه باشد تا توانایی همدلی و همزبانی با آنان را بیابد.

دوم ـ این که با تکنیک های آموزشی و تربیتی آشنا باشد و بتواند با استفاده از روشهای صحیح آنان را به مقاصد مورد نظر راهنمایی کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 17 دی 1390برچسب:مقبولیت,محبوبیت,علاقه,درس,معلم,کلاس, ] [ 10 قبل از ظهر ] [ غلامقادر ملازاده ]
درباره وبلاگ

به وبلاگم خوش آمديد.نيازمند نظرات مفيد شما هستم. با سپاس : ملازاده
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 74
بازدید ماه : 917
بازدید کل : 256599
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1



............................


------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ ---------------
کد اپلود عکس
................................................................
بک لینک فا